Romani in sistem..

Nu tara (Romania ) e problema , ci mentalitea de roman din Romania .

Mentalitatea asta ca ” daca ala fura ,eu de ce sa nu fur” dar daca ala face eu de ce sa nu fac” , gandirea asta de ” bateti nevasta ca stie ea de ce ” si in general cea de ” sa moara si capra vecinului „.

Suntem un popor latin, temperamental si fara rabdare. Observ asta pe mine , ma enervez mai repede si sunt imediat pus pe scandal.

Intr-o tara in care toata lumea zambeste si nimeni nu ridica tonul, imi sare tandara si injur in gand, in timp ce zambesc  .

Si totusi injur in gand.. de ce ? Pentru ca daca eram in Romania probabil ziceam totul in fata , probabil faceam scandal .

Pentru ca o calitate foarte buna pe care o avem noi romanii este adaptabilitatea..

Un roman daca il iei si il pui in sistem in Germania se adapteaza, daca il pui in SUA se adapteaza si cam peste tot in orice tara , tace din gura, lucreaza si isi vede de treaba lui. Oriunde in orice tara numai in Romania nu.

Nu tara trebuie sa o schimbam , ci mentalitatea.

Eu inca sper ca in vreo zeci de ani , am fost cam toti pe afara si vom reveni cu ceva invatat pe care sa il punem in practica.

Eu inca sper ca tara asta nu si-a zis ultimele cuvinte si ca o sa fim acolo unde ar fi trebuit sa fim.

Imi iubesc tara si mi-am aparat-o in fata tuturor care au zis ceva rau despre ea ,si am incercat sa o promovez peste tot in lume.

Romania este tara unde vreau sa ma intorc si sa traiesc pana la sfarsitul vieti.

Este tara tuturor posibilitatilor si cea mai minunata tara din lume… pentru ca e tara mea!

8 responses to “Romani in sistem..

  1. si uite cum m-am trezit eu citindu-ti tot blogul. felicitari🙂
    iarta-ma, te rog, dar eu nu sunt de aceeasi parere… romania asa a fost dintotdeauna si asa va fi pentru totdeauna. tu esti putin subiectiv, pentru ca te trag radacinile (si aici ma refer la o nevoie ancestrala de a te reintoarce la pamantul din care te-ai nascut. bregovic si kusturica spuneau despre tigani ca e fascinanta dezlegarea asta fata de pamant, faptul ca sunt un popor migrator si nu au tentacule organice infipte in pamantul din care s-au nascut, dar ma indepartez de la subiect) inapoi, si familia. eu unul imi recunosc acest handicap si incerc sa-l suprim, probabil si eu ma voi intoarce, dar ma lupt sa n-o fac, si asta nu pentru mine, ci pentru viitorii mei copii. voi refuza cu incapatanare sa-i las sa treaca prin ce am trecut eu. sunt putin idealist, dar sunt de parere ca decat sa-i fac si sa se chinuie, mai bine nu-i fac deloc. orice tara din europa de vest are quality of life remarcabil mai mare decat romania. orice tara din europa de vest are universitati peste 3 stele. unde sa-i dau la facultate? la „renumita” facultate de medicina de 3 stele de la noi? sau politehnica tot de 3 stele? romania in mod clar nu are ce sa le ofere. si astea sunt doar cateva exemple.
    asa, doar pentru ca iti iubesti tu tara, sa-ti chinui copiii si familia intr-un sistem infect pana in temelii, intr-un apartament intr-un bloc comunist inconjurat de betoane unde pana si cerul e gri, mi se pare lipsit de orice sens.
    asa in incheiere, sa termin cu ceva frumos, si sunt convins ca o stii, uite o dedicatie pentru tine: http://www.youtube.com/watch?v=8XuFKHpU2jg
    Alex.
    ps: foarte bine ca o iubesti, si eu o iubesc, si eu o apar. dar o sa imi iubesc copiii infinit mai mult. that’s my point.🙂

    • Da intradevar, asta e motivul pentru care nu se intorc majoritatea romanilor in tara, pentru copii.
      Si te inteleg ca gandesti asa, poate ca tarile vestice sunt locuri mai bune in care sa iti cresti copii din punct de vedere al conditiilor.
      Dar daca te gandesti inapoi la acel bloc comunist , la prieteni pe care i-ai avut , la traditii , la obiceiuri la gratare cu prieteni si la chefurile de acasa sau la cele din camin nu prea mai conteaza ca nu avem universitati de 3 stele. Eu sunt de parere ca ceea ce nu te omoare te face mai puternic , si cred ca din punctul asta de vedere copii tai o sa fie mult mai pregatiti pentru viata, mai caliti decat astia de aici ! Oricum sunt foarte multe avantaje si dezavantaje pentru a ramane intr-o tara straina , dar nu uita, asta vei fi intotdeauna , un strain , si probabil asta o sa fie si copii tai! Doar acasa e acasa. Cu bune si cu rele , chiar daca nu ne-am nascut in locul potrivit , asta ne-a calit !

      • da, ai dreptate… avusesem cu logodnica mea acu vreun an exact conversatia asta: sa stie sau nu copiii nostri romana… eu ziceam ca nu (exact pentru faza asta sa nu se simta straini) ea zicea ca da. inca nu stim nici azi. dar vezi, ei nu vor stii nici „traditii”, nici „obiceiuri la gratare cu prietenii”… chefuri si camine sunt peste tot… sunt de acord si ai mare dreptate ca trebuie caliti si pregatiti pentru viata. dar aici deja intervine o problema de semantica intre „caliti” si „traumatizati”. peste tot sunt probleme, nimeni pe lumea asta nu e fericit si implinit in sens absolut, toate sunt placeri trecatoare, astfel, nu consider ca trebuie sa-l „tramuatizez” si sa-i creez stigmata asta de „roman” ca mai apoi peste 20 de ani sa-mi zica exact ce i-am spus si eu tatalui meu, despre toate motivele care ma fac sa plec. si atunci, chiar daca va trai intr-un quality of life mai bun si va avea mai bune universitati, probleme tot va avea, care-l vor cali, nimeni nu e ferit de ele, vor fi altele, dar macar m-am asigurat ca nu vor fi astea prin care am trecut eu.
        ei vor fi alta generatie, cu alte probleme, alte frustrari, alte standarde. astfel, suferintele, si modul in care se va cali va fi altul. eu nu neaparat ca ii usurez munca, ci ii astern un mediu curat si sanatos in care sa creasca, so he’s not stepping in any of my shit sorta speak. (si prin „my shit” inteleg „my generation”/”my frustrasions”/”my problems”, pentru ca, eu, am aceleasi frustrari si probleme pe care le avea si taica-meu pe vremea comunistilor cand se zbatea sa fuga din tara, din aceleasi motive pe care ti le-am descris si eu, deci vezi, i found myself in a vicious circle)
        cam asta aveam de adaugat,
        mult noroc, si distractie faina,
        cu respect,
        Alex.

      • Ok, imi plac commenturile tale ca sunt bine structurate si intr-adevar vorbesti din convingerea ta. Si tatal meu a fugit din comunism, si eu am vrut sa plec .. si am plecat. Pointu meu este ca, cu tot ” quality of life ” care e aici nu e viata asa de roz cum zici tu , cum nu e viata asa de cacat in Romania. Intr-adevar au o viata foarte linistita si mult mai lipsita de grija, poate prea linistita pentru cineva invatat cu griji si probleme ca mine vezi aici. Invata-ti copilul limba romana si engleza si orice alte limbi mai stiti voi. Penultimul job l-am avut din cauza ca vorbesc romana si maghiara (asta de la mama) si jobu de acum il am ca vorbesc engleza si germana. O limba in plus nu poate fi un lucru rau, si copilul tau cu prieteni lui de aici tot olandeza o sa vorbeasca! Nu e rusine sa fi roman , chiar daca de multe ori mi-e rusine cu asta din cauza imprejurintelor. Intr-adevar ei vor fi alta generatie, generatia „gadgets” „pokemons” sau ce mai apare pana atunci! Acum sincer crezi ca daca te nasteai altundeva ajungeai mai bine decat esti acum? E chestie de karma , puteai la fel de bine sa fi cersetor in New York! Nu locul unde ne nastem ne face ceea ce suntem in totalitate, depinde putin si de alegerile pe care le facem in viata si de noroc.

  2. hehehe ei vezi aici sunt foarte de acord cu tine. am gasit punctul comun.🙂 dar acuma zi si tu sincer: e ceva rau in a te lupta pentru o viata mai buna?😀
    nu-mi raspunde ca stiu deja.
    vaaaai aproape in fiecare zi mi-e rusine ca sunt roman in tara, d-apoi dincolo. (numai ultima faza cu scutul anti racheta mi-a venit sa nu mai ies din casa la ce dezastru diplomatic a fost)
    nu tine numai de tara, asa e, dar tine de societate, de mentalitate, de… feeling-ul din aer…
    deci ne-am inteles la alegere: tu alegi sa te-ntorci, eu aleg sa raman.

    • Uite eu vreau sa ma intorc ,asa e! Dar doar atunci cand stiu ca le pot oferi copiilor mei o viata buna in Romania! Si sunt convins ca daca ai destui bani, nu exagerat ,dar destul incat sa incepi o afacere si poate sa nu stai in blocurile alea comuniste de care ziceai tu, le poti oferii si in Romania o viata poate mult mai buna decat in strainatate, sau cel putin la fel .

  3. nici n-am zis ca e roz… hai sa o luam altfel: asa cum unii oameni nu-s facuti pentru iarba, asa unii oameni nu-s facuti pentru romania. okey asa? mie nu mi se potriveste deloc. nu cred ca mi se potriveste nici olanda, si poate inca vreo 5 milioane de tari (exagerez…), da’ romania in mod sigur nu.
    si iarasi concluzia: alegerea fiecaruia.🙂

    • Intr-adevar , alegerea fiecaruia. Atata timp cat nu incerci nu poti vorbi despre un lucru nu? Eu aleg sa nu mai fumez , nu ca vezi doamne m-au convins nu stiu ce activist anti drog , care habar nu au despre ce e vorba, ci din motivul simplu ca is constient ca nu imi face bine!

Lasă un răspuns

